Van bankier naar pionier (deel 2/2)

Hoe je jezelf opnieuw uitvindt en perspectief creëert in de nieuwe economie.
(Deel 1 gemist? Klik hier!)

Voor Pieter-Jan gaat er bijna letterlijk een wereld open als hij op plekken komt waar nieuwe ontwikkelingen de hoofdrol spelen. Waar experts en ondernemers hun learnings met de groep delen en waar hij zelf mag ontdekken wat circulair, deeleconomie, technologie, etc. voor hem betekenen. In dit tweede deel van het tweeluik ‘Van bankier naar pionier’ zien we hoe Pieter-Jan het reinvention proces doorloopt en hij zich ontpopt als pionier in een nieuwe wereld.

Om een beeld te krijgen van de nieuwe samenleving en economie en om concreet aan de slag te gaan om zelf een nieuw perspectief te creëren, zijn er binnen het reinventionprogramma in totaal acht verschillende Discovery Tracks die je langs acht verschillende vernieuwingsthema’s voeren. Per track is er een docent/expert, de track owner. Hun gemene deler is dat ze allen hun talent leven. Dat geeft een vonk en inspireert, en onbewust gaat Pieter-Jan zich er ook aan spiegelen. Iets dat begint met de eenvoudige vraag: ‘Hoe zou dat voor mij zijn?’

Startweekend
In het reinvention programma is Rob Wetzels een van de kerndocenten met een verleden bij Nyenrode op het gebied van organisatieontwikkeling en duurzame transitie en stewardship. In het startweekend neemt hij de groep mee langs grote economische en maatschappelijke veranderingen die momenteel plaatsvinden. Een andere invalshoek komt van docent Evert Jan van Hasselt, bekend van het boek Van CEO naar tuinman. Hij vertelt bevlogen over ecosystemen in en om organisaties, hoe we op weg zijn van een lineaire naar een netwerkeconomie. Wat het voor Pieter-Jan betekent weet hij nog niet, maar hij herkent het en hij leert de ontwikkelingen beter te doorzien.

Met de groep lukt het Piet Hurkmans telkens om de koppeling te maken tussen de ontwikkelingen in de buitenwereld en de inner world van de individuele deelnemers. Veranderingen in de buitenwereld zijn interessant, maar je kunt er pas iets mee als je ze weet te koppelen aan jouw persoonlijke talenten en expertise. Het startweekend vindt plaats op een prettige plek in de natuur, goed om tot rust en reflectie te komen. Het weekend staat in het teken van elkaar leren kennen en de ‘chaos en complexiteit’ te herkennen en erkennen. Na dit weekend heeft de groep veel zin in de discovery tracks die eens in de twee weken plaatsvinden. Om de week vindt telkens de terugkoppeling en reflectie plaats middels een sessie met de eigen secure base. Die sessies vinden overwegend plaats bij Seats2meet, in het hart van de deeleconomie.

Discovery Tracks
Een aantal tracks vindt Pieter-Jan uitermate boeiend. Zo is er de track van Sociale Innovatie waarvan Hems Zwier, social innovator en eveneens verbonden aan Windesheim, de track owner is. Hems ziet feilloos waar de maatschappij vastzit in oude patronen en hij raakt je van binnen met vragen als ‘Hoe je willen werken als je vrij was om te kiezen voor jezelf?’ De uit Japan afkomstige filosofie Ikigai is een van zijn methodes om structuur in je denken en zoektocht aan te brengen.

Bij de bank was Pieter-Jan vaker zijdelings betrokken bij sociaal-maatschappelijke vraagstukken. De financieringskant ervan was zijn werk, maar de menselijke kant was eigenlijk waar hij zich het liefste voor inzet. ‘Sociale innovatie’ spreekt Pieter-Jan in deze track ineens bijzonder aan en hoe hij zelf kan bijdragen aan het oplossen van belangrijke maatschappelijke vraagstukken. ‘Dat lijkt groot, maar begint heel klein. In de buurt, op het werk, de vereniging’, zo hoort hij Hems zeggen. Sociale innovatie gaat over kansen zien en weten hoe je jezelf kunt inzetten om samen met anderen deze aan te pakken, zo leert Pieter-Jan in deze track. Samen met de groep gaat hij ontdekken hoe je dit doet. Ze doen oefeningen in het ontdekken hoe je creatief kunt samenwerken. Ze oefenen in het anders kijken naar een situatie. Pieter-Jan en de anderen leren hoe je ‘het beste in iemand of een situatie’ naar voren haalt en kunt gebruiken om een betere toekomst te bouwen. Tussen de oefeningen door praat Pieter-Jan met Hems die hem het voorbeeld van Tiny House Nederland geeft, een nieuwe woonvorm met initiatiefgroepen eromheen, opgezet vanuit maatschappelijke betrokkenheid. Iets om te onthouden, denkt Pieter-Jan.

In de ochtend wordt vooral gekeken naar de breedte van sociale innovatie. Theorie en interactieve oefeningen wisselen elkaar in hoog tempo af. Ze krijgen inzicht in eenvoudige methodes en hoe je deze zelf kunt inzetten. Aan het eind van de ochtend zijn ze klaar om op pad te gaan. Na een gezonde lunch past de groep het geleerde toe door middel van een actieonderzoek.

En zo kent elke Discovery Track z’n eigen dynamiek en ontdekkingen. De structuur is telkens dezelfde: vooraf wordt aangegeven hoe je je met literatuur en videomateriaal kunt voorbereiden/inlezen, de plek of de tocht ernaartoe staan altijd in het teken van het thema en de track owners zijn mensen uit de praktijk. Per track is er weliswaar een leerdoel, maar het belangrijkste is de deelnemer zelf. Die staat centraal, dat merkt ook Pieter-Jan als hij maar niet wil aanhaken op de circulaire economie. Ergens vindt hij het maar flauwekul en houdt hij zich wat afzijdig. Als het in de track na een tijdje begint op te vallen wordt hij door iemand uit de groep gevraagd. Hij is niet in verbinding met het thema, maar dat hoeft niet te betekenen dat hij de verbinding met de groep kwijt is. Twee andere deelnemers bewegen hem tot de omgekeerde rol, die van bijdrager en Pieter-Jan zet de bril op van helper. Hij kijkt waar binnen dit thema hij wie uit de groep kan helpen met zijn aanwezige kennis, creativiteit, netwerk, etc. Dat werkt!

Rationeel gezien begrijpt Pieter-Jan de circulaire economie, maar gevoelsmatig deed het hem weinig. ‘Is niet erg’ drukken Hurkmans en begeleider Evert-Jan Ulrich hem na de track op het hart. Ook erachter komen waar je niet het vuur voor uit je sloffen loopt, is een winstpunt in je reinvention. Bovendien heeft hij anderen verder geholpen in hun traject, een belangrijk onderdeel van de leercurve.

Richtinggevend kompas
Centraal in het reinventionprogramma staat het koppelen van de eigen talenten en drijfveren van de deelnemers aan vernieuwingsthema’s van de 21ste eeuw. De thema’s worden verkend middels Discovery Tracks en zijn in dit kompas weergegeven: 

Dutch Reinvention School

Bijzonder concreet zijn de tracks met Creativiteit en Technologie als thema. Met creativiteitsexpert Erik op ten Berg gaat de groep een dag op pad in de regio Nijmegen. Een ontdekkingstocht voert de groep langs verschillende situaties waarbij Erik ze op nieuwe sporen zet en zelfs hun ‘daily creativity’ een boost geeft. Het programma van de reinvention blijkt uitgekiend in elkaar te zitten, zo merkt Pieter-Jan als hij op een dag aanschuift voor de zesde track. 

Permanent Future Lab Dutch Reinvention School

De place to be is dit keer het Permanent Future Lab in het hart van Utrecht. Een moderne organisatievorm, geïnitieerd door Jurjen de Vries die er de groep meeneemt langs nieuwe technologieën waar ze in de middag ook zelf mee gaan experimenteren. Door de eerdere tracks begrijpt Pieter-Jan nu de werkwijze van en de keuzes achter het Permanent Future Lab; inhoudelijk ziet hij welke technologische vernieuwingen interessant voor hem zijn.

Zacht zakendoen
En wie zegt dat de wereld van zakendoen keihard moet zijn? Oude twintigste eeuwse waarheid, zo blijkt uit het (levens)verhaal van een bijzondere man die in zijn jeugd van de lagere school gestuurd werd omdat hij ‘niet verder keek dan z’n neus lang was’. Dat hij nadien tientallen succesvolle bakkerijen wist op te zetten en werk kon creëren voor vele kansarme mensen, dat hadden zijn schoolmeesters destijds niet kunnen bedenken. En hoe je met stilte, rust en zachtheid een succesvol bedrijf kunt neerzetten ervaart Pieter-Jan in het centrum van Zutphen, waar Henk Smit de groep een dag vermaakt in de track over betekenisvol ondernemen. Wat hij heeft, Driekant, lijkt niet te kunnen. Wat is zijn geheim? Pieter-Jan geeft de tip: denk niet in oude economische waarheden, maar in combinaties van factoren. Denk wat zou kunnen, niet wat gebruikelijk is.

Purpose driven startup
Pieter-Jan ontdekt zijn sterke punten en komt erachter waar hij voor staat. Op borrels en verjaardagen praat hij in toenemende mate met enthousiasme over ‘zijn’ proces. Herboren worden is een groot woord, maar hij voelt zich lichter, meer adem en bewegingsvrijheid. Van anderen krijgt hij te horen dat z’n kop niet zo strak meer staat. Hij voelt z’n potentieel steeds beter aan. De richting die hij uit kan wordt hem steeds duidelijker naarmate hij verder in de twintig weken komt. Op driekwart van het traject beginnen de kwartjes ineens echt goed te vallen.

Tiny House @Dutch Design Week - Dutch Reinvention School

De track Sociale Innovatie had hem eerder al bewust gemaakt van de mogelijkheden van Tiny Houses en hij verbaast zichzelf én de groep nu over de creativiteit en verbindingen die hij legt. Een van de verbindingen is die om platformtechnologie in te zetten om de woningmarkt open te breken en beter toegankelijk te maken voor starters en gezinnen met een kleine portemonnee. 

Zijn oude kennis van financieren en zijn netwerk in de wereld van vastgoed blijken goed bruikbaar te zijn. Zijn innovatieve idee zit em in de combinatie van goedkoop bouwen, deeleconomie, technologie en gedeeltelijke crypto currencies. Samen met twee andere deelnemers uit de groep werkt hij de plannen uit en staan ze aan het begin van een purpose driven startup. Pieter-Jan is ondernemer die z’n eigen markt creëert. Van bankieren naar pionieren!

Nieuwsgierig naar de ontwikkelingen van de Dutch Discovery Schools? Blijf terugkomen op deze site of geef aan dat je op de hoogte gehouden wilt worden.