Van bankier naar pionier (deel 1/2)

Hoe je jezelf opnieuw uitvindt en perspectief creëert in de nieuwe economie. 

Dat je eigen potentieel veel groter is dan je zelf denkt, ontdekte Pieter-Jan ter Bruggen. Na twintig jaar bij een bank gewerkt te hebben kreeg hij te horen dat hij boventallig was. Geen fijne situatie en een forse klap in het gezicht. Maar zo’n situatie biedt ook mogelijkheden; juist in deze tijd. We zitten middenin een verandering van tijdperk, waarin oude zekerheden niet meer zo zeker zijn. Niet alleen de bancaire sector staat onder druk, ook andere sectoren en beroepen worden  door disrupters en exponentiële technologie bedreigd in hun voortbestaan. Maar waar bedreiging is, liggen kansen. Hier het verhaal van Pieter-Jan en hoe hij zichzelf opnieuw uitvond. Deel 1 van het tweeluik.

Als je toekomst ineens onzeker is, je ziet aankomen dat het werk dat je langere tijd deed opdroogt en digitalisering, robotisering, blockchain en andere economische structuren de bakens van werk en inkomen verzetten, dan verdwijnen je oude zekerheden als sneeuw voor de zon. Als dan ook nog eens je leeftijd (al bij 40+) of je uitgebreide cv (‘overgekwalificeerd’) gaan tegenzitten, kiezen sommigen voor een andere koers.

bankier pionier

​Gestructureerde aanpak voor het onbekende
‘Iets heel anders gaan doen’ sprak Pieter-Jan al langere tijd aan. Maar ja, geen idee wat. En hoe oriënteer je je op zoiets? Mensen in zijn omgeving die hun koers drastisch hadden verlegd, leken er ook maar toevallig op terecht te zijn gekomen. Wat Pieter-Jan nodig had was een ‘gestructureerde aanpak voor het onbekende’. 

Hij vond het bij de Dutch Reinvention School, 21st century school voor hoogopgeleiden met ervaring, ondersteund door Seats2meet, de gemeente ‘s-Hertogenbosch en de Rabobank in die gemeente. In deze moderne ‘school’ leer je regisseur van je eigen inzetbaarheid te worden. Een traject van twintig weken bracht Pieter-Jan het kompas waarnaar hij op zoek was. Het bleek hét instrument te zijn om hem dichtbij zichzelf én bij z’n nieuwe roeping te brengen.

Dutch Discovery Schools

Reinvention - bijleren en loslaten
Na zich te hebben ingeschreven voor de reinvention bleek hij niet de enige te zijn met vragen over de toekomst. Het is erg prettig om met een groep gelijkgestemden ervaringen te delen en nieuwe op te doen. Het twintigwekentraject is een proces van bijleren en vooral loslaten. Als een rups die z’n cocon afwerpt, vleugels krijgt en de vrijheid leert ontdekken en benutten. Op bepaalde punten doet dat pijn. Vaste waardes moeten worden ververst; dat geeft een diffuus, onbestemd en onzeker gevoel. Echter, zo’n reinvention is een normaal proces met een bepaald verloop dat tijd en inspanning kost. Het prettige is dat de docent/experts bij de Dutch Reinvention School niet alleen expert zijn op hun vakgebied, maar ook zelf ooit door een persoonlijke transitie zijn gegaan. Ze kennen het proces, de angsten, onzekerheden en teleurstellingen. Maar óók kennen ze het opgeruimde gevoel en die lekkere energy flow als je doet wat bij je past en je er succes mee boekt. 

bijleren en loslaten


Secure Base Learning
Gedurende de Reinvention Course maakt Pieter-Jan kennis met zeven andere deelnemers waarmee hij samen de groep vormt, de zogenoemde ‘Secure Base’. Kerncoach Piet Hurkmans die aan de groep is gekoppeld zorgt ervoor dat elke deelnemer zich snel thuis voelt. Piet is deskundig op het gebied van persoonlijke transitie en weet op constructieve manier mensen los te krijgen uit hun vaste patronen. Naast zijn deskundigheid, blijkt Piet een prettige kerel te zijn die vertrouwen geeft.

De mythe van alles zelf moeten oplossen

In de groep van acht staat ervarend leren centraal. Er is onderling vertrouwen en persoonlijke ervaringen worden gedeeld; Pieter-Jan maakt er gebruik van de intelligentie van de groep. Dat is een bijzondere ervaring waarmee meteen een 21st century skill wordt aangehaald. Hij heeft nou eenmaal nooit echt geleerd om hulp te vragen, merkt hij. We komen toch uit een generatie met het motto ‘zelf je eigen boontjes doppen’. Naast dit diep ingesleten patroon was een absolute eye-opener dat Pieter-Jan opvattingen had die hem belemmerden in z’n kansdenken. Overtuigingen en ervaringen uit het verleden die niks zeggen over de toekomst, maar hem onnodig in de greep hielden. Eén ervan was zijn overtuiging dat je volgende stap op de carrièreladder er altijd minstens één omhoog moest zijn. Naar beneden of opzij was toch wel een demotie. Maar misschien was een trede naar beneden toch ook wel prettig? Of wellicht een andere ladder. Of misschien wel helemáál geen ladder! Door dit soort fundamentele vragen te beantwoorden wordt hij bewust en komt hij open te staan voor andere invalshoeken.

Vernieuwingsthema’s
De groep en de coach nodigen Pieter-Jan uit om nieuwe dingen te gaan uitproberen, out of the comfort zone. Dat is al een hele winst, en als de ‘ontdekkingstochten’ langs de vernieuwingsthema’s van de 21ste eeuw zich in het programma aandienen, wordt het echt inspirerend. Zo had Pieter-Jan bijvoorbeeld wel gehoord over de circulaire economie, de deeleconomie, de betekeniseconomie, et cetera, maar bleef het slechts bij termen op papier. De Discovery Tracks brengen hem met de groep op plaatsen waar deze nieuwe vormen zich daadwerkelijk manifesteren. Waar ondernemers en pioniers bezig zijn hun droom te verwerkelijken en waar zij hun learnings met de groep delen. De drive en positieve mindset van deze bevlogen mensen was het eerste wat Pieter-Jan opviel. Zo anders dan de corporate omgeving waarin hij jarenlang werkte!


In deel 2 gaat Pieter-Jan daadwerkelijk op ontdekkingstocht, hij ontdekt de nieuwe economie en hoe hij zijn talenten er kan inzetten. Nieuwsgierig naar het vervolg? Blijf terugkomen op deze site of laat een vinkje achter, dan word je vanzelf op de hoogte gebracht.