Visie & Verhaal

Onze visie.

Nederlanders zijn goed in ontdekken. Dat begint bij ont-dekken en ont-doen. Uitvinden en innoveren is helemaal niet zo moeilijk als vaak gedacht wordt. Dingen die voor onmogelijk worden gehouden toch laten ontstaan. Het begint bij ze te ontdoen van hun vaste routines, aannames en overtuigingen. Waarom doen we de dingen zoals we ze doen? Je niet laten belemmeren door in het verleden opgebouwde filters, maar open naar de wereld kijken, net zoals kinderen dat doen.

We weten nog niet half wat er allemaal mogelijk is. Met nieuwe technologieën, zoals robots, sensoren en blockchain. Maar ook met sociaal en duurzaam ondernemerschap, met impact- en betekenisvol ondernemen. Daar is nog een hele wereld te ontdekken.

Bezien we de ontwikkelingen vanuit angst (neem gerust als voorbeeld het verdwijnen van werkgelegenheid) dan zijn ze zorgelijk, maar laten we het oude paradigma over werk en inkomen los, dan zijn de ontwikkelingen kansrijk. De ontdekkers van de nieuwe tijd zien die kansen.

Wij geloven dat we minder moeten opleiden tot beroepen of functies, en veel meer tot 21st century people.

Click to Tweet



Onze ontdekverhalen:

evert jan ulrich

Na mijn studie Cultuurtechniek aan de Landbouwuniversiteit werd ik in 1990 docent-adviseur bij de opleiding Bedrijfskunde van HAS Hogeschool. Zes jaar later werd ik directeur van dezelfde opleiding. Ik voerde nieuwe dingen in als zelfmanagement en ondernemend leren. Ik vroeg mij ook af waarom je geen ondernemer kon worden via een HBO-opleiding en ben toen de studie Ondernemer en bedrijf begonnen. Deze studie is later doorontwikkeld tot de Topklas Ondernemen. Nog eens vijf jaar later werd ik directeur van de opleiding Voedingsmiddelentechnologie, die zich op dat moment in een bestaanscrisis bevond. Mede daardoor heb ik in 2001 de studie Food Design (creatieve productontwikkeling van eten) bedacht, ontwikkeld en later Food Design & Innovation genoemd. Met Food Design begon de groeifase van de Hogeschool en dat gold natuurlijk ook voor mijn afdeling, waar ik uiteindelijk in drie HBO-opleidingen een kleine 90 mensen aan het werk had. 

In 2012 besloot ik een andere weg in te slaan. Na goede accreditaties van mijn drie opleidingen was het tijd om het stokje over te dragen. Als Lector Innovatie & Ontwikkeling richtte ik mij op de vernieuwing van het onderwijssysteem. Mijn inaugurele rede (2014) ging over de betekenis van maatschappelijke ontwikkelingen en disruptieve technologieën voor het onderwijs van de HAS in 2025.
Mijn eerste vernieuwing was de Innovatieklas. In de Innovatieklas leerden studenten niet wat moet en wat van buitenaf werd opgelegd, maar wat zij vanuit hun talenten, persoonlijk wilden ontwikkelen. Het was het eerste talentgerichte onderwijs voor de HAS, Tegenwoordig is de HAS over de hele breedte met de ontwikkeling van talenten van docenten en studenten bezig.

Onze bijzondere ervaringen met deze nieuwe manier van leren brachten mij en collega Joris van de Loo op het idee om een nieuwe school voor jonge, talentvolle drop-outs te beginnen, onder de naam Dutch Innovation School (DIS). We starten enthousiast met een groep creatieve vernieuwers. Echter een half jaar later kreeg ik een burn-out, die ontstond doordat ik binnen de HAS in een te strak keurslijf moest functioneren.
Ik besloot een heel studiejaar een sabbatical te nemen en mij meer te richten op de Dutch Innovation School. Deze bleek echter nog niet levensvatbaar en na twee groepen gedraaid te hebben, zijn we er in goed overleg mee gestopt. We waren een mooie leer-ervaring rijker.

Begin 2015 ontmoette ik Robert Buisman bij Seats2meet in Den Bosch. Ik kende hem nog van de eerste Discovery Meeting die we voor de DIS organiseerden. We raakten aan de praat over de broodnodige vernieuwingen en besloten eensgezind om de Dutch Innovation School te laden met een nieuw concept voor de doelgroep van 35+. Met succes dienden we een subsidieverzoek in bij de gemeente en zijn we waar we nu staan.

Mijn burn-out heeft mij ook iets positiefs opgeleverd. Door veel in de natuur te wandelen ben ik me meer bewust geworden van mijn eigen behoeftes en van de ontwikkelingen van deze tijd. Ik ben meer gaan leven vanuit wat is en minder vanuit wat er niet is. Ik zie zoveel talentvolle mensen om me heen die niet mogen of kunnen doen waar hun talent en roeping liggen. Daar wil ik iets aan veranderen. Voor mij is dit de kern van de ontdekkingsreis die we met de Dutch Discovery Schools aangaan.

Evert-Jan Ulrich



robert buisman Dutch Discovery Schools

Omgevingen waar veel mensen hetzelfde doen en waar dat ook van jou verwacht wordt, zijn niet mijn omgevingen. Op de lagere school uitte zich dat in ‘dwars en onverschillig’ gedrag (stond letterlijk op mijn eerste rapport). In de vrijheid van de studententijd maakte ik er een feest van en bij werkgevers die erop volgden vluchtte ik in resultaatgerichtheid; een overdreven focus op scoren en steeds meer willen. Ik was hard op weg naar het pluche van de top (dacht ik).

Op een bepaald moment houdt het op. Dat moment kwam keihard binnen, op mijn 35ste. De rouwverwerkingstherapeut vertelde me maar een tijdje niks te doen en ik ging er drie maanden tussenuit. Ze adviseerde me vooral van alles los te laten. Knap lastig, maar voor mij een persoonlijke ontwikkeling, bleek achteraf.
In de jaren erop volgde een transitieperiode waarin ik mezelf meerdere keren opnieuw heb uitgevonden. Steeds bewuster werd ik van het feit dat het niet gaat om louter bedrijfsresultaten en marktaandeel. Je bent misschien succesvol, maar het succes is ook leeg. Ik ontdekte het creatieve kereltje in mij terug. Het was letterlijk ont-dekken, want hij zat er natuurlijk nog steeds, deep-down, weggestopt onder een illusie van status en leaseauto.

In 2007 was ik begonnen als zelfstandig adviseur en ondernemer. De vrijheid van eigen koers voelde goed. Waar het systeem van scholen, corporates en consultancybazen mij altijd een bepaalde richting op wilde hebben (wat niet de mijne was), koos ik nu zelf en gebruikte de creativiteit om nieuwe concepten te bedenken en in de markt te zetten. Soms een succes, soms ook een totale mislukking. Ik merkte dat de ontdekkingstocht van een ondernemer ongewis is, avontuurlijk en vol obstakels. Niet in de laatste plaats kwam ik mezelf een aantal keren flink tegen.

Vernieuwing en innovatie hebben me altijd gedreven. Eind 2013 zag ik vernieuwing van totaal andere orde, groter dan ooit tevoren. De wereld veranderde na de crisis in rap tempo. Vaste, lineaire denkmodellen uit de vorige eeuw werkten niet meer. Ooit solide bedrijven vielen om en disrupters kwamen uit het niets op. Toen ik de nieuwe structuren, mechanismen en de nieuwe denkers (waarvan Evert-Jan Ulrich er een is) ging bestuderen en spreken, viel het kwartje: ‘Verdomd, dit is ook mijn manier van denken!'

Ik veegde mijn agenda leeg, deed research en schreef het boek Zakelijk succes in nieuwe tijden. Dat boek opende onverwachte deuren: twee nieuwe kansrijke bedrijven waar ik nu aan en in werk: Studio Interactive, creatief bureau in online interactiefilm en de Dutch Discovery Schools.

Bedrijven ontstaan vanuit ambitie of urgentie. De studio is er vanuit de ambitie om online communicatie te innoveren. De scholen zijn er vanuit urgentie; om mensen te helpen hun innovatievermogen te vergroten en een zinvolle bijdrage te leveren. Omdat we iedereen gunnen de top te halen. Niet die van de organisatie, maar die van je eigen kunnen.

Robert Buisman




Reinvent yourself, some of the world around you and have a great impact!